Nieuwe klanten werven op de beurs
We zitten er middenin: het beursseizoen. Veel organisaties merken het. Er is onrust. De communicatie afdeling doet meer updates dan anders, de salesafdeling is vaker buiten de deur en het aantal facturen op de administratie neemt toe. Waarom deed u er ook alweer aan mee? Levert die beursdeelname eigenlijk wel wat op?
Benieuwd wat WeCallForYou voor u kunt betekenen? Spreek ons uitgebreid op de Solar Solutions Beurs. Wij nodigen u graag uit voor een lekker kopje koffie. Plan een tijd in en wij zetten de koffie klaar.
Wat (bijna) iedereen onderschat
Er zijn genoeg specialisten die uitstekend kunnen onderbouwen dat een beursdeelname business oplevert. Organisatoren, beursgebouwen, standbouwers en promotiebureaus, zij profiteren direct van de grote evenementen. Maar er zijn er ook voldoende die er niet meer in geloven. Zij vinden de investering simpelweg te hoog. Net als bij iedere marketing- en sales uitgave hangt het succes af van vele factoren. Weet u zeker dat het gehele proces van de beursdeelname onder controle is?
De basis van een succesvolle beursdeelname
Wij hoeven ondernemers en marketeers niet te vertellen dat de beursstand er goed uit moet zien, dat de boodschap duidelijk gecommuniceerd moet worden en dat voorafgaande aan de beurs nagedacht moet worden over de vorm van activatie. Toch? Een stand moet opvallen, uitnodigen, bezoekers activeren en andersom het team helpen bij de doelstellingen. Het lijkt ons dan ook meer dan logisch dat een beursteam goed gebriefd aan de slag gaat. Zo kunnen de verkopers zich richten op zowel de bestaande relaties die komen aanwaaien, als op de prospects. Daar richt u toch ook voldoende tijd en infrastructuur voor in. Het is niet voor niets dat veel exposanten gebruik maken van één of meerdere hostesses. Die zorgen uiteindelijk voor de eerste ontvangst, de hapjes en drankjes en voor een schone beursstand. De verkopers houden focus op de sales en dat zorgt voor succes.
“ALS JE GEEN TIJD BESTEEDT AAN JE PROSPECT, DAN DOET JE CONCURRENT HET WEL.”
Toch is er naast de basis een onderdeel van de beursdeelname dat vaak onderschat wordt: de aftersales. Het verkoopteam wordt vaak meerdere dagen achter elkaar op de beurs verwacht. Ze spreken, als het goed is, veel mensen: vaste klanten en potentials. De vastlegging van al die gesprekken is één, de opvolging is twee. Na de beurs ligt er vaak een enorme stapel achterstallig werk. Ze zijn tenslotte dagen niet op kantoor geweest. En die berg werk wordt nu gemakshalve aangevuld met nieuwe vragen en wensen van bestaande én met die van mogelijke nieuwe klanten. De prioriteit ligt vaak bij de bestaande klanten en die stellen de meeste sales- en accountmanagers niet graag teleur. De tijd vliegt voorbij en de prospects worden vergeten. Bovendien kost het maken van de vervolgafspraken met diezelfde nieuwe prospects doorgaans veel tijd en energie. Je moet elkaar tenslotte eerst nog goed leren kennen. Het is dus niet vreemd, uw verkoopteam kan niet opeens twee keer zoveel werk aan. Maar als je geen tijd besteed aan je prospects, dan doet je concurrent het wel. Zeker na een beurs. Want wie zegt dat u de enige aanbieder was, de enige met een goed verhaal?
Verlies die waardevolle leads niet
We zien het te vaak gebeuren dat al die duurbetaalde leads niet of te laat worden opgevolgd. Maar waarom investeerde u nu eigenlijk in die beurs? Vooral voor new business toch? Klanten nodig je namelijk net zo makkelijk uit voor een eigen evenement. U kunt er natuurlijk voor kiezen om het natraject wat uit te smeren, het laaghangende fruit eerst te contacten of met een paar goede scores de rest maar te laten liggen. Maar waarom zou u niet elke lead, direct en professioneel opvolgen? Hoeveel indruk maakt dat? De bezoekers verwachten niet dat er een dag later al een maatwerkofferte ligt, maar ze willen vooral voelen dat ze niet zijn vergeten. Dat ze indruk hebben gemaakt en dat uw bedrijf, uw team bovenop de bal zit.
Laat WeCallForYou uw beurs of evenement opvolgen en wij zorgen voor volle agenda’s, heldere afspraken en potentials die voorafgaande aan de offerte al een positieve keuze hebben gemaakt. Wij zorgen voor de verrijking van de klantendata en voor concrete afspraken. Die nieuwe omzet laat u toch niet liggen?