CALL IT CLEVER wederkerigheid

Wederkerigheid

Wederkerigheid, start eens met geven

Begin je verkoopgesprek eens met geven in plaats van halen. Niet alleen is dat onverwachts sympathiek, maar het zet ook een ander mechanisme in werking: wederkerigheid.

Wanneer we iets van iemand krijgen, hebben we de neiging om iets terug te willen doen. Automatisch, zonder erbij na te denken. Daar zitten wel voorwaarden aan trouwens. Het ‘cadeautje’ moet persoonlijk zijn, onverwacht worden gegeven en enige vorm van waarde hebben voor de ontvanger. En dat geven, wordt nogal eens overgeslagen in de verkoop. Het is ook niet per definitie eenvoudig, want het kost tijd, geld en aandacht om het juiste presentje te kiezen. En hoe doe je dat in vredesnaam via de telefoon? Fysiek kun je nog met een bos rode rozen of chocolade aankomen, (zijn er al paaseitjes onderweg?) maar al bellend wordt dat lastig. Toch zijn er prima mogelijkheden om het beïnvloedingsprincipe wederkerigheid in te zetten.

“HET VOELT HEEL ANDERS OM EEN GESPREK IN TE GAAN MET DE INTENTIE OM TE DELEN”

In onze specialisaties is specifieke kennis vaak een welkom en verrassend cadeau, zowel voor business to business prospects als richting particulieren. Zowel in de zonne-energie als in de ICT. En het is opvallend hoe wederkerig dat werkt. Niet alleen voor de ontvanger, maar ook voor ons als beller dus. Het voelt namelijk heel anders om een gesprek in te gaan met de intentie om kennis te delen en vervolgens vragen te stellen, in plaats van een product of dienst op te dringen. De eerste optie zorgt in bijna alle gevallen voor een prettig gesprek. Bij de andere aanpak moet je vaak ongewild de strijd aan.

In een recente zonne-energie campagne deelden we relevante onderzoekresultaten gericht op een wijk en combineerden dat met een korting voor de bewoners op die locatie. Deze persoonlijke en relevante informatie hielp enorm in de introductie en gaf vertrouwen voor de rest van het gesprek. Mensen reageerden open en deelden op hun beurt bezwaren en ervaringen. En die kennis is essentieel.

Geef je nu op of geef je toch liever wat weg?
We bespreken graag met je op welke wijze we wederkerigheid kunnen inzetten bij uw campagne. Laat een berichtje achter en wij bellen binnen 24 uur terug.

Deel Dit Verhaal, Kies Je Platform!

Meer publicaties