Home/Klantinterviews/Interview met Maike van Grootel

Interview met Maike van Grootel

Niet lullen maar poetsen

“We hadden sterk de behoefte aan commerciële daadkracht”, geeft Van Grootel aan. “We wisten wat we wilden, maar hadden er aanpakkers voor nodig. Er moest professioneel en structureel contact worden gelegd met pandeigenaren en beheerders in heel Amsterdam. Binnen het team hadden we die tijd, maar voornamelijk de expertise niet.”

“Een salesmanager met uitstraling”

“Monique was een schot in de roos. Zij nam direct de regie in handen op het gebied van de sales en de structuur. Ze leerde ons in de beginfase dat de verkoop eigenlijk niet eng is en bouwde ondertussen haar eigen team op met uiteindelijk vier dames. Daarbij hoorde ook de investering in een eigen crm-programma en de bijbehorende werkwijze. Stap voor stap kreeg de salesorganisatie vorm en daarmee de Zoncoalitie als projectorganisatie.“

“Essentieel in de aanpak was dat er kennis werd opgedaan gedurende het proces. De feedback van de gesprekken leidde tot nieuwe initiatieven en kansen en gaf de organisatie houvast in de te nemen beslissingen. De input van de partners en de klanten was hierbij onontbeerlijk De organisatie had tractie nodig voor de scale-up en na een paar kleinere campagnes en events werd gestart met de campagne Hello Sunshine Amsterdam.”

“Doen, leren en beter doen”

Maike van Grootel
Maike van GrootelProjectmanager bij de Amsterdamse Zoncoalitie
Maike van Grootel had in 2016 als Projectmanager van de Amsterdamse Zoncoalitie een prachtige uitdaging: 1 miljoen zonnepanelen realiseren op Amsterdamse daken. Wat in 2015 begon als een idee binnen de Gemeente amsterdam en Amsterdam Smart City, mondde uit in een gedreven projectorganisatie met de steun van een grote groep regionale en landelijk opererende energie- en installatiebedrijven. In die start-up fase was het noodzaak om de juiste specialisten aan te sluiten.

Hello Sunshine
“Op dit platform informeerde de Zoncoalitie Amsterdammers en pandeigenaren in Amsterdam over de stappen die je kunt nemen om zonne-energie op je huis of bedrijfspand, je school of je supermarkt te realiseren. De filosofie: zonnepanelen zijn op ieder pand een goed idee. Geïnteresseerden werden in contact met de subsidies, de platforms en de voorlopers en de voorfase werd zo makkelijk mogelijk gemaakt met behulp van een quickscan. In dit hele proces hadden Monique en haar team een zeer belangrijke rol met de opvolging van de leads en de interactie met de marketingafdeling en de vele partners.”

Van cold calling naar hot leads
“De business werd steeds professioneler en de structurele, warme en persoonlijke aanpak van Monique zorgden voor de eerste successen. Zij zorgde er met haar team voor dat we voet aan de grond kregen bij grote spelers in Amsterdam. Er werden enorm veel contacten gelegd en de eerste contracten werden gesloten. Niet wachten tot iets 100% af is, maar vol ervoor gaan. Dat maakt Monique succesvol. Zij snapt dat de klant nodig is in het proces en hoe je iemand meeneemt in het verhaal. Haar sterke gevoel is daarbij leidend. Ook intern zorgt ze voor die verbinding door haar open en warme aanpak. Doen, leren en vervolgens beter doen. Dat is wat ik essentieel vind in een projectteam en wat Monique niet alleen uitstraalt, maar ook uitoefent.”