Database verrijking
Geachte mevrouw/meneer mogen we u iets persoonlijks vragen? Klinkt bekend toch? Die zogenaamd persoonlijke mailingen of fysieke brieven die beginnen met een nogal onzekere aanhef. Starten met ‘Geachte mevrouw/meneer’ levert natuurlijk weinig goeds op. Maar het kan nog veel erger. De wisseling van de wacht in het zakelijk verkeer wordt zelden verwerkt in de database van opdrachtnemers. Salesmananger Piet blijft jarenlang als contactpersoon actief, zowel in het crm-systeem als in de nieuwsbriefmodule. Dat Piet al langgeleden plaatsgemaakt heeft voor Amélie weten we vaak wel, maar de database vertelt anders. Database verrijking is geen luxe, maar keiharde noodzaak.
Weten aan wie je wat verkoopt
Wanneer we succesvol willen verkopen, dan zal die datagedreven organisatie op orde moeten zijn. Logischerwijs verzamelen we steeds meer data, maar de basis is niet anders dan pak ‘m beet 25 jaar geleden. Ook toen hadden we IT en ook toen was het noodzaak de gegevens bij te houden. Het is een kwestie van kansen aangrijpen. Terwijl vaak door de waan van de dag het updaten wordt overgeslagen, kost het op een ander moment veel meer tijd.
Laten we eerlijk zijn. Verkopers, accountmanagers, salesmanagers, er zijn maar weinig commerçanten die het echt leuk vinden om bezig te zijn met verrijking. De meeste commercieel gedreven werknemers willen bezig zijn met mensen. Live gaat dat helemaal goed. Althans bij velen. Digitaal vaak een stuk minder. De klantenkaart in het ERP-systeem of ‘customer relationship programma’ wordt aangemaakt en zo nu en dan aangevuld met een gespreksnotitie. Vooral als er iets concreets te melden is. Daarnaast zijn verkopers vooral buiten de deur. Al dat vastleggen is maar lastig. En dat moet ook. Die verkoper moet bij de klant aan tafel zitten, of met haar op de golfbaan staan.
“De meeste verkopers zijn vooral veel buiten de deur”
Voorbereid starten met een campagne
Het probleem ontstaat pas weer op het moment dat de marketingafdeling een campagne start of een callcenter aan de slag gaat met werving. Er wordt onnodig tijd verspild met telefoontjes die niet aankomen, met calls die niets opleveren, behalve dan misschien wat informatie. Dat kan een bewuste keuze zijn en dan is het goed, maar laten we elkaar niet voor de grap houden. In de meeste gevallen is het gewoon doodzonde.
Bellen is vertellen
Wil je dus meer winst halen uit je database, zorg er dan voor dat je die data laat verrijken. Hoe meer je weet, hoe eenvoudiger het is om te scoren met je sales. Benieuwd naar hoe wij je kunnen helpen met databaseverrijking of leadgeneratie? Bel WeCallForYou dan een keer, dan bellen wij voortaan graag voor jou.