Klein beginnen en groots eindigen
Hoewel in de verkoop nogal eens hoog van de toren wordt geblazen, blijkt uit ervaring dat klein beginnen meer oplevert. Wanneer we te groot beginnen, haken mensen vaker af. Het aanbod klinkt ‘to good to be true’, wordt te vroeg aangeboden of is gewoon niet in een keer te vatten. Het overweldigt de aanhoorder en opeens voelt die geweldige aanbieding als iets dat wordt opgedrongen. Vergelijk het bijvoorbeeld maar eens met die kerel aan de bar die schreeuwerig op je afstapt. Grote verhalen, prachtige plannen en voor je het weet staat ie met twee drankjes in zijn handen vragen te stellen die je niet wilt beantwoorden.
In praktijk willen we in stapjes begeleid worden naar de zogenaamde apotheose. We willen als verkoper en als klant ‘ja-tjes’ herhalen. Dat geeft, mits oprecht, beide gesprekspartners een prettig gevoel. Waarom? Als mens zijn we gehecht aan consistentie. En dat begint met kleine vragen en logische antwoorden, ook aan de bar. Een ‘sorry, maar mag ik heel even passeren?’, een ‘blijft lastig die drukte aan de bar he?’ en een ‘ik zie dat je glas leeg is, zal ik meteen iets voor je bestellen?’. Het begint met een aantal vragen waar je eigenlijk geen nee op kunt antwoorden. En ook hier is wederkerigheid van toegevoegde waarde. Aan de telefoon is dat niet anders. Wanneer je een echt gesprek wilt voeren, dan is de juiste vragen stellen de essentie. Die eerste vragen zijn een verkenning. Hoe staat de ander erin?
Bij WeCallForYou zijn we gek op die verkennende gesprekken. Het biedt ons de mogelijkheid onze prospects en klanten echt te leren kennen. We willen klein beginnen en groots eindigen. Underpromise en overdeliver. Zowel naar onze opdrachtgevers als naar de eindklant. Ook als er aan de andere kant van de lijn hoog van de toren wordt geblazen. Benieuwd hoe we die gesprekken aanpakken en wat groots eindigen voor ons betekent? Bel ons gerust een eerste keer, dan bellen we daarna graag voor u.